Gå til sidens indhold

Kategori:

Afgørelse:

Trafikvirksomhed medhold (dissens)

Dato:

20. august 2025

Selskab:

DSB Fjern- og Regionaltog

Afgørelsen som PDF:

Afgørelse

25-0013

Klageren skulle med tog fra Kbh H - Basel, via Hamborg. DSB aflyste afgangen til Hamborg, der gjorde, at klageren ikke kunne nå den videre forbindelse med ÖBB, hvorefter hun valgte at flyve til Basel i stedet, og anmodede DSB om at godtgøre hendes udgifter til ÖBB-billetten. DSB refundere prisen for hendes DSB-billet, men afviste kravet vedrørende ÖBB-billetten, som også ÖBB havde afvist at ville refundere, da det var en ikke-refunderbar billet, og da toget var afgået rettidigt.

Et flertal i ankenævnet bemærkede, at klageren ikke havde købt en gennemgående dagsbillet fra København til Basel, men havde købt første del hos DSB og sidste del med nattog hos ÖBB. Derfor var billetterne ikke omfattet af artikel 12 i togpassagerrettighedsforordningen, og eventuelle forsinkelser skulle vurderes for hver del af rejsen. Flertallet fandt, at DSB havde givet tilstrækkelig information om den aflyste afgang og tilbød alternative togforbindelser, hvorfor de ikke var erstatningsansvarlige over for klagerens udgifter.

Et mindretal udtalte, at DSB skulle refundere ÖBB-billetten, fordi klageren havde planlagt sin rejse med ca. 2 timers margin mellem ankomst til Hamborg og videreforbindelsen med ÖBB til Basel, hvilket var tilstrækkeligt til en uforudset hændelse, som aflysning af et tog. Det kunne ikke kræves, at klageren havde købt en samlet gennemgående billet til hele strækningen, der indebar siddeplads, og klageren købte en flybillet for at nå Basel samme dag og begrænsede dermed sit tab.

Afgørelsen blev truffet efter stemmeflertallet.