Gå til sidens indhold

Kategori:

Afgørelse:

Trafikvirksomheden medhold

Dato:

20. august 2025

Selskab:

Movia

Afgørelsen som PDF:

Afgørelse

25-0108

Klageren skulle med bussen for at komme til en familiemiddag kl. 18:00. Klageren mødte op ved stoppestedet Fasanvej st. kl. 17:30 for at tage buslinje 4A mod Buddinge st. kl. 17:43. Bussen kom først kl. 17:52, men kørte forbi uden at standse. Hun tog derfor en anden bus 4A, der kun gik til Emdrup Torv, hvor hun måtte vente på næste forbindelse. Som følge heraf ankom hun først til middagen ca. kl. 18:30, og rejsen kostede 23,80 kr. på Rejsekort, som hun bad Movia om at refundere. Klageren gjorde gældende, at reglerne om at tage en taxa, som man selv lægger ud for, er en forskelsbehandling af folk, der ikke har råd til dette.

Ankenævnet udtalte: Der findes ingen lovbestemt pligt for trafikselskaber til at indføre rejsegaranti. Movia har dog selv valgt at etablere en sådan ordning med betingelser fastsat af selskabet. Hovedbetingelsen er, at bussen enten er 20 minutter forsinket eller kører forbi et stoppested uden at standse, og at passageren derefter kan dokumentere udgifter til taxakørsel. Ankenævnet kan ikke pålægge Movia at ændre reglerne. Da klageren ikke tog en taxa, var hendes situation ikke omfattet af rejsegarantien. Klageren har ikke lidt et økonomisk tab, idet hun blev transporteret fra A til B. Hertil kommer, at hun under ingen omstændigheder ville være nået rettidigt til familiearrangementet kl. 18, selv hvis buslinje 4A havde kørt planmæssigt. Ankenævnet fandt derfor, at Movia ikke var erstatningsansvarlig, og at klageren ikke havde krav på kompensation for sin busrejse.