Indsættelse af betalingskort efter billetbestilling
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Indsættelse af betalingskort efter billetbestilling |
25-0061
Den 4. februar 2025 rejste klageren med buslinje 75 fra Vollsmose til Odense Banegård for at forny sit pensionistkort, der var udløbet pr. 31. januar. Da hun havde fået nyt betalingskort, oplevede hun problemer med at tilføje det i Rejsekort-appen og kunne derfor ikke checke ind. Hun steg på bussen uden gyldig billet og blev ved billetkontrol pålagt en kontrolafgift på 1.000 kr. Klageren forklarede sin situation til kontrolløren, som efterfølgende vejledte hende i at forny sit pensionistkort via Rejsebillet-appen – hvilket hun straks gjorde. Ankenævnet fastholdt dog kontrolafgiften med henvisning til, at billettering skal ske inden påstigning, og at tekniske eller praktiske problemer ikke fritager passageren for ansvar. Forbrugerrepræsentanterne udtalte kritik af kontrolafgiftens størrelse, men dette ændrede ikke sagens udfald |
7. maj 2025 | FynBus | Trafikvirksomheden medhold |
Indsættelse af betalingskort efter billetbestilling |
2018-0086
3 passagerer fik hver en kontrolafgift grundet manglende billet. Billetautomaten ville ikke tage imod klagerens kreditkort. |
3. oktober 2018 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Indsættelse af betalingskort efter billetbestilling |
2012-0382
Betalingsautomaten kan først gennemføre transaktionen, hvis betalingskortet indsættes efter billetbestillingen er indtastet på touch-screenen. |
18. februar 2013 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |