Rejsekort (rejst med forkert kundetype)
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
24-0218
Rejsekort Flex indstillet til barn selvom fyldt 16 år. |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
24-0152
Klageren havde ikke fået omstillet datterens nye Rejsekort til ”voksen” efter at hun fyldte 16 år. Kontrolafgiften blev fastholdt |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
23-0370
Klageren gjorde gældende, at det var få måneder siden, at datteren fyldte 16 år, og at hun i god tro bad chaufføren om at checke hende med ind på kærestens Rejsekort som voksen. Dette kunne chaufføren ikke bekræfte, da kontrolløren forhørte sig hos ham. Hun var derfor blevet checket ind med kundetypen "Barn". Ankenævnet lagde vægt på dette og på, at det står på displayet - om end i et kort stykke tid, hvilken kundetype, der checkes ind. |
19. juni 2024 | Trafikvirksomheden medhold | |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
23-0202
Klageren gør gældende, at sønnen og vennen bad chaufføren om at checke dem ind på vennens Rejsekort som voksne, og at chaufføren derfor bærer ansvaret for fejlen. Chaufføren kunne ikke bekræfte dette, da kontrolløren spurgte ham. Kunden kan se på displayet, hvilken kundetype der checkes ind. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
23-0264
Rejsekort Flex var ikke omstillet til den korrekte kundetype. |
17. april 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
23-0027
Ankenævnet fastholdt en kontrolafgift på 1.000 kr. til klagerens søn grundet sønnens rejse med Rejsekort med kundetypen ”barn” efter, at han var fyldt 16 år, hvilket kræver kundetypen ”voksen”. Klageren gjorde gældende, at man på www.rejsekort.dk undervejs i bestillingen ikke får oplyst, at der skelnes ved alderen 16 år, og i mange andre henseende betragtes man som barn, når man er 16 år. De har købt et nyt Rejsekort voksen til sønnen og ønsker at få refunderet det Rejsekort til barn, som sønnen ikke kunne benytte. Ankenævnet udtalte blandt andet: "Indledningsvist bemærker ankenævnet, at udgangspunktet er, at det er kundens eget ansvar at have gyldigt kort eller billet, der kan forevises på forlangende. Kontrolafgiften til klagerens søn, der rejste med forkert kundetype, blev dermed pålagt med rette. Som følge af at der i den kollektive transport er et selvbetjeningsprincip, der pålægger passage-rerne ansvaret for at have gyldig rejsehjemmel, finder ankenævnet, at der påhviler trafikvirksomhederne et ansvar for at sikre fyldestgørende, tydelig, præcis og let tilgængelig information til de-res brugere. Ankenævnet har tidligere påpeget dette, især når målgruppen er de helt unge. Det fremgår af Rejsekort.dk, at fra man fra sit 15. år selv kan oprette sig som bruger af et Rejsekort. I denne sag var det dog klagerens ægtefælle, der oprettede et Rejsekort til sønnen som bruger, efter at sønnen var fyldt 16 år. Ankenævnet medgiver, at der ikke i selve købsflow’et gøres opmærksom på aldersgrænsen for ”Barn” er 16 år, og linket ”se flere detaljer”, som klagerens ægtefælle åbnede, var efter det oplyste tomt. Ankenævnet finder på den baggrund, at informationen i købsflow’et, hvor man vælger Rejsekortets kundetype, bør forbedres. Imidlertid kunne klagerens ægtefælle have søgt information om kundetyper på Rejsekort.dk ved at klikke på ”Børn”, hvor det oplyses, at kundetypen fra det fyldte 16. år skal være Voksen. Klagerens ægtefælle har som voksen en anden forudsætning for at finde og forstå de regler og handelsbetingelser, der gælder for produktet. Derfor finder ankenævnet, at der i den konkrete sag foreligger sådanne særlige omstændigheder, at Movia trods den manglende information på Rejsekort selvbetjening ved bestillingen om, at alderen for barn går til og med 15 år, kan fastholde kontrolafgiften." Vedrørende det nye Rejsekort til sønnen udtalte ankenævnet: "Klageren har oplyst, at de efter kontrolafgiften købte et nyt Rejsekort med kundetypen ”Voksen” til sønnen. Klageren har under ankenævnssagen anmodet Movia om refusion af udgiften hertil på 50 kr. Når et Rejsekort lukkes, overføres et eventuelt indestående til kundens Nemkonto. Det er ankenævnets opfattelse, at Movia som forvaltningsmyndighed burde have besvaret klagerens ægtefælles spørgsmål i hendes første henvendelse til Movia den 5. januar 2023 om overførsel af saldoen ”fra børnekort til voksenkort”. Og Movia burde desuden have vejledt om, at indstillingen af kundetypen ”Barn” permanent kunne ændres til kundetypen ”Voksen” på det Rejsekort Flex, som sønnen allerede benyttede. Herefter ville der ikke have været behov for at bestille et nyt Rejsekort til sønnen. På baggrund af disse to forhold finder ankenævnet, at Movia skal godtgøre klagerens udgifter på 160 kr. til at klage til ankenævnet samt udgiften på 50 kr. til et nyt Rejsekort til sønnen." |
16. august 2023 | Movia | Trafikvirksomhed overvejende medhold |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
2022-0140
Klageren havde ikke læst mailen fra Rejsekort om, at sønnens Rejsekort Pendler Barn skulle ændres til Voksen, når sønnen fyldte 16 år. Ca. 1 måned efter sønnens fødselsdag, forlængede faderen pendlerkortet i 100 dage - stadig med kundetypen Barn. Sønnen blev ved en efterfølgende kontrol pålagt en kontrolafgift på 1.000 kr., som ankenævnet fastholdt. Ankenævnet udtalte, at det er et kendt fænomen, at mails ryger i spamfilter og slettes, og at vigtig information skal sendes via E-boks, hvis afsenderen vil være sikker på, at modtageren får denne. Informationen om at ændre kundetype er ikke tydelig nok, når det angår de delt unge, fra de er 15 år, kan oprette sig som bruger af et Rejsekort. Men da faderen i det konkrete tilfælde administrerede sønnens Ungdomskort, havde han som voksen andre forudsætninger for at forstå informationen om reglerne. |
1. november 2022 | Arriva Tog (nu GoCollective) | Trafikvirksomheden medhold |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
2020-0248
Klageren, som var voksen, rejste på et rejsekort flex, der var indstillet til kundetypen "barn". Ikke medhold |
5. maj 2021 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
2019-0144
Kontrolafgift for at rejse på kundetypen barn, når klageren var fyldt 16 år. Klageren ikke medhold |
30. oktober 2019 | DSB Fjern- og Regionaltog | Trafikvirksomheden medhold |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
2017-0205
Klagerens søn rejste sammen med hans ven på et voksen rejsekort, men checkede 2 børn ind i stedet for 2 voksne. |
21. december 2017 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Rejsekort (rejst med forkert kundetype) |
2013-0172
Anvendt rejsekort i Aarhus bybus, der imidlertid ikke er tilmeldt rejsekort. |
28. november 2013 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |