Gå til sidens indhold

Information

Der er en ledig juriststilling i sekretariatet. Se under "om os - ledige stillinger"

Ledige stillinger

Erfaren jurist til sekretariatet for Ankenævnet for Bus, Tog og Metro (30 timers stilling)

  • Sekretariatets jurist går efter 17 år på pension, og vi søger derfor en stabil, dygtig og erfaren jurist, idet du får det daglige overordnede juridiske ansvar for sekretariatet og den daglige drift sideløbende med, at du skal behandle konkrete klagesager. Stillingen er en deltidsstilling på 30 timer ugentligt, som du i høj grad selv kan tilrettelægge. Det er en fordel, at du har interesse for offentlig transport, og at du har erfaring med juridisk sagsbehandling af forbrugerklager.

 

Dine primære opgaver

  • Udarbejde skriftlige sagsfremstillinger og forslag til afgørelser

  • Mundtligt forelægge egne sager på de 6 årlige nævnsmøder (4 virtuelle og 2 fysiske)

  • Efterbehandle og udsende afgørelser til parterne samt uploade afgørelserne på ankenævnets hjemmeside.  

  • Sikre den løbende juridiske kvalitet i sagsbehandlingen og bidrage til udvikling af ankenævnets praksis

  • Sikre afviklingen af forretningsudvalgets 1-2 årlige møder til godkendelse af ankenævnets budget og regnskab, der udarbejdes af regnskabsafdelingen i samråd med dig. Du er desuden medlem af forretningsudvalget uden stemmeret

  • Udarbejde ankenævnets årsberetning i overensstemmelse med kravene i nævnets vedtægter, herunder statistikoplysninger og gennemgang af udvalgte vigtige afgørelser og sagsområder

  • Deltage i det årlige møde med EU (som regel online) om passagerklagesager og udfylde spørgeskemaer fra EU relateret til Tog- og Buspassagerrettighedsforordningerne

Vi tilbyder

  • Høj grad af fleksibilitet og mulighed for selv at tilrettelægge din arbejdstid med flere ugentlige hjemmearbejdsdage

  • Et lille og særdeles velfungerende sekretariat bestående af to ansatte med stort engagement og en uformel og afslappet omgangsform

  • Stor selvstændighed i opgaveløsningen, men selvfølgelig med sparring efter behov

  • Sidemandsoplæring de første uger med overlap til den afgående jurist

  • Individuel løn efter kvalifikationer i henhold til overenskomst med KL, hvor du indplaceres som chefkonsulent, inkl. betalt frokostpause og attraktiv pensionsordning

  • Selvom vi er en lille enhed, er vi tilknyttet Rejsekort&Rejseplanen med diverse personalegoder og mulighed for kantineordning, mv.

  • Tiltrædelse 7. april 2026

 

Vi forventer, at du

  • Er cand.jur. med solid erfaring og sikkerhed i konkret sagsbehandling

  • Har særdeles gode skriftlige formuleringsevner og skriver fejlfrit dansk

  • Arbejder struktureret og kan balancere grundighed og effektivitet

  • Er selvstændig, dedikeret til opgaven og leverer gennemarbejdede produkter til tiden

  • Kan motivere dig selv og trives ved at arbejde alene uden nødvendigvis at have selskab af kollegaer hver dag

  • Forstår vigtigheden af samarbejde i et lille sammentømret sekretariat

  • Hurtigt kan sætte dig ind i nye regelsæt og er skarp på forvaltnings- og erstatningsret

  • Er fortrolig med IT og har erfaring med at arbejde i journalsystemer – gerne Tietoevry 360

  • Har et overordnet kendskab til at arbejde i Excel

  • Trives med travle periode og korte deadlines uden at miste overblik eller humør

Om os

Den kollektive transport spiller en central rolle i mange danskeres hverdag og er et område med stor politisk og forbrugerfaglig bevågenhed – både nationalt og i EU. Ankenævnet for Bus, Tog & Metro er et godkendt privat alternativt tvistløsningsorgan, der giver forbrugere en enkel og omkostningslet adgang til en domstolslignende behandling af civilretlige tvister mellem passageren og trafikvirksomheder inden for den kollektive transport.

Ankenævnet er et EU-reguleret alternativt tvistløsnings- og håndhævelsesorgan vedrørende forbrugerklager i henhold til ATB-direktivet samt Togpassagerrettighedsforordningen og Buspassagerrettighedsforordningen.

Sekretariatet bor pt. på Automatikvej i Søborg i samme bygning som Rejsekort og Rejseplanen A/S, hvilket giver optimale muligheder for løbende faglig sparring og indsigt i nye produkter og løsninger til passagererne i den kollektive transport. Muligvis flytter vi i løbet af 2026 til en anden adresse - stadig i Københavnsområdet.

Ansøgning

Send ansøgning og CV til mail@abtm.dk senest søndag den 04. januar 2026.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Betina Johansen på ovenstående mail eller i telefontiden mellem kl. 9:30 og 11:30 tirsdag og fredag på tlf. 22 62 65 00.