Billet/periodekort udløbet
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Billet/periodekort udløbet |
24-0399
Klagerens 16-årige datter blev den 13. september 2024 pålagt en kontrolafgift på 1.000 kr., da hun ved billetkontrol i buslinje 101A fremviste en børnebillet, modtaget efter påstigning. Hun havde ikke et gyldigt Ungdomskort, da en tidligere bestilling var blevet annulleret af DSB pga. afvist betalingskort, hvilket klageren blev informeret om via mail og sms den 8. august. Ankenævnet lagde til grund, at datteren som 16-årig skulle have rejst på voksenbillet, og at mobilbilletter skal være modtaget før påstigning. Da hun var bekendt med det manglende kort og ikke havde gyldig billet, blev afgiften fastholdt. |
18. juni 2025 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Billet udløbet |
24-0425
Klageren, en turist med en kognitiv funktionsnedsættelse (ADD), rejste den 21. oktober 2024 med Metroen i København og foreviste et City Pass, som var udløbet kl. 14:50 samme dag. Klageren troede fejlagtigt, at billetten var gyldig til kl. 16:50, og blev derfor pålagt en kontrolafgift på 750 kr. Metro Service fastholdt kontrolafgiften, da gyldighedsperioden var udløbet, og personlige forhold som funktionsnedsættelse ikke påvirker afgørelsen. Ankenævnet stadfæstede denne afgørelse og fandt, at kontrolafgiften var korrekt pålagt, da billetten var udløbet ved kontroltidspunktet, og at der ikke forelå særlige omstændigheder til at frafalde afgiften. |
18. juni 2025 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Rejste før kortets gyldighed |
25-0037
Klageren blev den 9. januar 2025 pålagt en kontrolafgift på 750 kr. i Metroen, da hun fremviste en 12-timers mobilbillet, som først var gyldig fra den 11. januar. Hun hævdede at have indtastet den korrekte dato ved køb i DOT-appen, men først ved kontrollen opdagede hun, at billetten gjaldt for en senere dato. Metro Service og ankenævnet fandt dog, at man kun kan vælge weekenddatoer i appen, og at det ikke har været muligt at bestille en billet til den 9. januar, en torsdag. Da billetten ikke var gyldig på rejsedagen, og der ikke forelå særlige omstændigheder, blev afgiften fastholdt som berettiget. |
18. juni 2025 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Rejste før kortets gyldighed |
25-0070
Klageren, bosiddende i Norge, rejste den 18. januar 2025 med buslinje 5C i København, men fremviste en 12-timers billet, som først var gyldig dagen efter. Hun forklarede, at fejlen skyldtes en misforståelse ved billetkøbet i DOT-appen og bad Movia annullere kontrolafgiften på 1.000 kr. Movia afviste, og sagen blev indbragt for ankenævnet. Ankenævnet fastslog, at det er passagerens eget ansvar at sikre sig en gyldig billet, og at en fejltastning ikke fritager for dette ansvar. Da billetten var markeret som “Not yet valid” på kontroltidspunktet, blev kontrolafgiften fastholdt som korrekt pålagt. |
18. juni 2025 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
25-0090
Klageren rejste med Metroen den 3. marts 2025 kl. 12:24, men hans Ungdomskort var udløbet samme dag kl. 03:59. Han blev derfor pålagt en kontrolafgift på 750 kr. Klageren bestilte et nyt Ungdomskort samme dag og anmodede om at få afgiften nedskrevet til 125 kr. med henvisning til en tidligere praksis hos Metro Service. Ankenævnet fandt dog, at klageren selv havde ansvar for at sikre gyldig rejsehjemmel, og at Metro Service havde afskaffet den tidligere praksis med nedskrivning ved samme-dags fornyelse. Afgiften blev derfor fastholdt. |
18. juni 2025 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
24-0434
Klagerens pendlerkort udløb natten inden, han rejste den efterfølgende morgen, hvor han blev pålagt en kontrolafgift, som ankenævnet fastholdt, da han kunne have set teksten "expired", hvis han havde undersøgt kortets gyldighed inden påstigning. Det havde ikke betydning, at klageren fornyede perioden straks efter kontrolafgiften. |
7. maj 2025 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
25-0006
Klageren blev den 3. december 2024 pålagt en kontrolafgift på 1.100 kr., da han rejste med tog fra Viby J St. til Skanderborg St. uden gyldig billet. Hans Ungdomskort var udløbet den 29. november 2024, og han kunne derfor ikke checke ind. Klageren mente, at den udleverede vejledning og QR-kode var vildledende, idet han troede, han kunne få nedsat kontrolafgiften ved at kontakte kundeservice. GoCollective fastholdt kontrolafgiften og oplyste, at QR-koden var til betaling, og at hans Ungdomskort ikke længere var gyldigt. De afviste nedsættelse til 125 kr., da klageren ikke havde et aktivt personligt pendlerkort, som kræves ifølge reglerne. Ankenævnet stadfæstede afgørelsen og fandt, at klageren ikke havde været i besiddelse af gyldig rejsehjemmel ved kontrollen. De vurderede, at informationen på kontrolafgiften og den udleverede vejledning var tilstrækkeligt tydelig, og fandt ikke grundlag for hverken annullering eller nedsættelse af kontrolafgiften. Forbrugerrepræsentanterne udtalte kritik af kontrolafgiftens størrelse, men dette ændrede ikke sagens udfald. |
7. maj 2025 | GoCollective | Trafikvirksomheden medhold |
Billet udløbet |
24-0456
Klageren, en turist bosiddende i Stockholm, rejste den 6. november 2024 med Metroen i København. Forud for rejsen købte hun en 2-zoners billet til 4 voksne i automaten på Ørestad Station, i den tro at billetten kunne bruges til fire separate rejser i løbet af dagen. Hun var ikke klar over, at billetten var gyldig fra købstidspunktet og kun i en begrænset periode (indtil kl. 16:21). Ved en billetkontrol kl. 18:25 kunne hun ikke fremvise en gyldig billet og blev pålagt en kontrolafgift på 750 kr. Klageren anmodede om annullering af kontrolafgiften med henvisning til god tro og manglende kendskab til det danske billetsystem. Metro Service fastholdt afgiften med henvisning til selvbetjeningsprincippet og tydelig information om billettens gyldighed. Mindretallet (2 medlemmer) anerkendte, at kontrolafgiften formelt var korrekt, men mente, at den burde være frafaldet i den efterfølgende sagsbehandling. De lagde vægt på klagerens forsøg på at betale korrekt, kompleksiteten i billetsystemet, og at klageren var turist. De foreslog i stedet et administrationsgebyr på 125 kr. |
7. maj 2025 | Metro Service | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Billet udløbet |
24-0366
Klageren og hendes datter, der er bosiddende i Tyskland, skulle rejse til København og havde dagen inden deres ankomst til lufthavnen købt to 3-zoners billetter i DOT app. Billetterne var dog udløbet, da der var billetkontrol i Metroen dagen efter. Klageren gjorde gældende, at de ikke var klar over, at billetterne var gyldige straks efter købet, for i Tyskland er billetterne først gyldige, når man aktiverer dem efter købet. |
20. februar 2025 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Billet udløbet |
24-0312
Klageren var på besøg i København, hvor hun skulle rejse med Metroen. For at sikre sig at være i god tid, købte hun allerede billet om morgenen, men skulle først foretage sin rejse om eftermiddagen. Da tidspunktet for gyldighed fremgik af selve billetten, fandt ankenævnet, at klager ikke var berettiget til at kunne gå ud fra, at hun kunne benytte billetten til sin rejse senere på dagen. |
4. december 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Billet udløbet |
24-0307
Klageren var ankommet til København med et krydstogtskib og havde tidligere på dagen købt en 2-zoners billet, der udløb kl. 12:33. Klageren havde ikke gennemført et nyt billetkøb, da hun rejste med Metroen kl. 12:59 på vej tilbage til skibet og blev derfor pålagt en kontrolafgift. |
4. december 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
24-0229
Da klagerens søn rejste med bussen, var hans pendlerkort udløbet 5 dage forinden. |
4. december 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
24-0304
Da klageren steg ombord på Metroen om eftermiddagen, var hendes pendlerkort udløbet ca. 13 timer tidligere. Ifølge Metro Service var kunden ikke berettiget til at få nedsat kontrolafgiften til 125 kr., fordi hun ikke havde fornyet pendlerkortet samme dag som billetkontrollen. Kunden anførte, at hun ikke havde fået dette at vide af stewarden, og at hun ikke havde fornyet kortet, fordi hun først skulle rejse igen flere dage senere. 1 medlem med 2 stemmer udtalte, at uanset at det oplyses bag på det girokort, der udleveres til passageren ved kontrolafgiftens udstedelse, hvad betingelserne er for at få nedsat kontrolafgiften, burde stewarden have vejledt klager, så hun kunne nå at forny kortet straks og dermed få nedsat kontrolafgiften til 125 kr. |
4. december 2024 | Metro Service | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Billet udløbet |
24-0070
Deres billetter var udløbet 2 dage inden rejsen med bussen |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Billet udløbet |
24-0073
Deres billetter var udløbet 2 dage inden rejsen med bussen |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
24-0165
Klagerens periodekort var udløbet dagen inden rejsen. Klageren ville checke ind på Rejsekort, hvilket kontrolløren ikke gav lov til. Ankenævnet har ikke mulighed for at pålægge Movias kontrollører at give passagerer med Rejsekort lov til at checke ind, hvis deres anden rejsehjemmel ikke er gyldig. |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
24-0125
Den 8. marts 2024 begyndte kl. 00:00:00 ved midnat mellem den 7. og 8. marts 2024, og det stod på klagerens pendlerkort, at dette udløb den 8. marts 2024 03:59, hvilket var knapt 4 timer efter midnat. Da klageren steg ombord på Letbanen om morgenen den 8. marts 2024, var hendes pendlerkort således udløbet, hvilket hun havde kunnet se ved teksten ”Expired”, hvis hun havde undersøgt, om kortet var gyldigt inden påstigning. DSB har oplyst, at når der er mindre end 24 timer tilbage af en pendlerperiode, vil udløb blive vist med et klokkeslæt. |
23. oktober 2024 | FynBus | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende fornyelse af periodekort / periodekort udløbet |
24-0026
Klageren gjorde gældende, at det skyldtes en fejl hos DSB Ungdomskort, at han ikke modtog sit fysiske kort med posten inden udløb af Nødkortet, som DSB Ungdomskort havde lovet ham. Ankenævnet fastholdt den nedsatte kontrolafgift på 125 kr., fordi klageren ikke kunne forevise noget gyldigt kort ved selve kontrollen og selv burde have anmodet om endnu et Nødkort, da det stod klart for ham, at det fysiske kort ikke var kommet frem. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
24-0035
Klageren gjorde gældende, at hun havde indtastet sit nye betalingskort i ungdomskortsystemet og fik meddelelse om, at betaling var gennemført, men der gik 4 dage, før ungdomskortsystemet modtog betalingen, så sønnen rejste uden kort og blev pålagt en kontrolafgift. Ankenævnet udtalte bl.a., at ungdomskortsystemet havde sendt en sms-besked og e-mail til klagerens søn om, at betalingen for Ungdomskortet, var fejlet, og at han skulle logge ind og bestille en ny periode efter opdatering af betalingskortet. Klageren og sønnen loggede derefter ind og indtastede det nye betalingskortnummer, men bestilte ikke nogen ny periode på Ungdomskortet. Derfor blev der ikke leveret noget kort til ham. Kontorlafgiften blev fastholdt. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende fornyelse af periodekort / periodekort udløbet |
24-0059
Klageren fik meddelelse fra Ungdomskortsystemet om at gå ind og indtaste et nyt betalingskort og også om at ændre de allerede fastsatte perioder for kortenes gyldighedsdatoer. Klageren ændrede den fastsatte udløbsdatoen fra den 11. januar 2024 til den 28. december 2023, og der var derfor ikke leveret et Ungdomskort til DOT-appen i hans telefon den 9. januar 2024, hvor han rejste. Kontrolafgiften blev fastholdt. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
24-0151
Klagerens datter har udfordringer i form af diverse diagnoser, og hendes forældre må ikke holde øje med hendes mail og telefon, og de var derfor ikke var vidende om, at der skulle bestilles et nyt Ungdomskort ved datterens skoleskift, som datteren havde fået sms og mail om. Kontrolafgiften til datteren for at rejse uden et gyldigt Ungdomskort blev fastholdt. |
28. august 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
23-0372
Kontrolafgift for udløbet Ungdomskort fastholdt. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Billet/periodekort udløbet |
24-0094
Klagerens Ungdomskort var udløbet, og kunne først leveres med gyldighed fra dagen efter hans rejse, hvilket ankenævnet fandt var oplyst tilstrækkeligt tydeligt, blandt andet med farven grå, der skifter til blå, når kortet er gyldigt. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende fornyelse af periodekort / periodekort udløbet |
24-0021
Klageren sikrede sig ikke at have modtaget noget pendlerkort på telefonen efter, at hans betalinger ikke var gået igennem. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Rejste før kortets gyldighed |
23-0368
Klageren havde modtaget sms og mail om, at der ikke kunne trækkes penge på hans kort til levering af Ungdomskort. Da han fik bestilt et nyt kort, rejste han dagen inden, at dette kort var gyldigt |
17. april 2024 | DSB Fjern- og Regionaltog | Trafikvirksomheden medhold |